V dnešní době se holičství opět dostávají do módy. Barbershopy zažívají nový boom. Každý v nich vidí doupě plné gentlemanů pokuřujících doutníky a srkajících whisky. Muži si uvědomují, že i oni si zaslouží péči a že není nic špatného na tom, nechat si upravit účes a vousy od profesionálů. Ženám vstup zakázán.

Taková je vize dnešních barberů. Víte ale, jaká je historie těchto populárních podniků? Kde se vzali a jak se v průběhu času měnili? Kdo to vůbec byli holiči? Protože nás tohle téma velice zajímalo, dali jsme si práci s hledáním informací.

Tak tedy tady máte 10 faktů z historie holičů:

1. Ve starém Egyptě byli holiči velice váženými osobami. Nazývali se tak i kněží a muži, kteří se pohybovali v oblasti medicíny. Kněží lidem holili hlavy, protože věřili, že právě skrz vlasy se může ďábel zmocnit celého těla. Nebylo tedy žádoucí mít dlouhou hřívu.

2. Starověké Řecko mělo pro holiče speciální název „cureus“. Tito lidé se starali o mužské vlasy, vousy a nehty na trzích, v Řecku nazývaných „agora“. Tato místa sloužila mimo jiné i jako centra pro různé debaty a typické „drbání a klevetění“ (ano, překvapivě i pánové si rádi podrbali).

3. Římští muži zpočátku nosili dlouhé, neupravené vlasy a vousy. Protože to byli přeci jen tvrdí muži.

4. Řečtí kolonisté v roce 296 před Kristem přivezli do Říma trend holičství a okamžitě si získalo nebývalou popularitu. Stejně jako v Řecku se návštěvy holičů (latinsky „tonsor“) staly příjemnou součástí dne, pánové se nechali upravovat a zároveň probírali denní novinky a drby. První holení mladého muže bylo pro Římany nedílnou součástí přechodu z chlapce v dospělého chlapa. Někteří holiči v Římě se stali velmi váženými a bohatými občany s velkou sítí holičství pro pány z vyšších vrstev. Ti ostatní zůstali prostými obchodníčky, kteří za nízké ceny stříhali na ulicích nebo ve svých malých salonech.

5. S příchodem středověku rozšířili holiči své služby i do chirurgické a zubařské sféry. Tito barbeři dokázali kromě úpravy účesu a vousů také pouštět žilou, provozovat chirurgické zákroky, používat pijavice, baňky, klystýr a také provádět různé dentistické zákroky. Díky všem těmto aktivitám, které v tomto období holiči zvládali, si vysloužili jméno „barber surgeons“ – tedy holiči-chirurgové.

6. Také známý „barber pole“, znak každého barbershopu spatřil světlo světa právě v této době. Mnozí barbeři si do výloh svých holičství pokládali mísy s krví, aby upozornili lidi, že právě oni provádí službu „pouštení žilou“. Vzhledem k nepříjemnému zápachu a nehygienickým podmínkám nakonec vznikl Barber pole. Většina lidí říká, že samotná tyč symbolizuje prut, který pacienti pevně drželi během odtékání krve tak, aby holič věděl, kudy žíla vede. Červené a bílé spirálovité pruhy prý značí zakrvácené a čisté obvazy, které používali. Některé barber pole obsahují i modré spirály, které jsou pravděpodobně spojeny s barvou žil.

7. V posledním desetiletí 17. století se díky módě stávali z holičů výrobci paruk. Nejdražší byly samozřejmě paruky z lidských vlasů a nejlevnější z bavlněných vláken nebo zvířecích chlupů.

8. Na přelomu 19. století byly barbershopy velmi vlivným prostředkem Afroameričanů. Pomáhaly jim vytvořit stabilní kulturu a ekonomiku. Barbery fungovaly jako malý mikrokosmos, kde mohl muž být mužem a nemusel být nutně NĚKDO.

9. Později v 19.století obohatila kadeřnické řemeslo první barber škola, která vznikla v Chicagu. Už na samém začátku byl její úspěch opravdu značný.

10. Když si v 90. letech muži nechávali opět růst dlouhé vlasy a vousy, barbershopy začali mít problémy se svou specializací pouze pro ně. Proto se v této době z mnoha barbershopů staly unisex salony pro muže i pro ženy. V poslední době se ale trend pánských elegantních, upravených účesů a vousů vrací a barbershopy si získávají svou výhradně pánskou klientelu zpět.

Hiroshi Vitanza a jeho Barber Mind sen…

Italský barber Hiroshi Vitanza už odmalička zbožňoval vše, co se točilo kolem holičství. Začínal jako „zametač“ vlasů a nějakou dobu mu trvalo než se dostal ke strojku a nůžkám.

Měl ale sen, že se jednou stane nejen vynikajícím holičem, ale že dokáže zlepšit práci všech barberů na světě. Proto vytvořil značku Barber Mind. Logo, které značka nese, si nechal vytetovat na paži ještě dřív, než celou kolekci vytvořil. V to, co dělá a tvoří, ale věřil tak silně, že nepochyboval a svému snu vdechl život.

Proto nyní na trhu představujeme rok starou značku, které se i za tak krátkou dobu usadila vedle zavedených značek jako je Reuzel, Suavecito nebo Uppercut.  Barber Mind má zatím jedenáct produktů, které usnadňují a zlepšují práci holičů a zároveň dělají radost mužům, kteří se rádi starají o to, jak vypadají.

Čtyři pomády, každá s jinou vlastností, oleje a šampony na vousy s různými oleji a řada na holení nazvaná Little Italy (Father, Son, Spirit – Otec, Syn a Duch Svatý).

YouTube video

Každá věc  má svou historii, ať už se bavíme o holičství nebo produktech pro ně stvořených. Pokud děláte věci s radostí a vaše práce vás baví, vždy najdete své klienty, kteří přesně tento přístup ocení.  Nejde totiž jen o účes nebo značku, kvalita a profesionální přístup to je přece životní styl.

Kompletní nabídku produktů naleznete již nyní na adrese www.barbermind.cz!

Mohlo by vás také zajímat